رئیس بخش اطفال دانشگاه علوم پزشکی جهرم گفت: کودکان با توجه به سیستم ایمنی قوی‌تر نسبت به بزرگسالان، امکان دارد نشانه‌های ابتلا به کووید ۱۹ را نشان ندهند، اما به عنوان ناقل خاموش کروناویروس عمل کنند.
کد خبر: ۸۳۰۸۲۴
تاریخ انتشار: ۲۳ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۱ 13 March 2020

تابناک فارس به نقل از باشگاه خبرنگاران: وحید مقرب گفت: کودکان می‌توانند عامل انتقال کروناویروس به بزرگتر‌ها باشند، زیرا با توجه به سیستم ایمنی قوی‌تر، امکان مقاومت بیشتر در مقابل بیماری و بروز ندادن علائم را دارند؛ بنابراین نباید اجازه داد کودکان به هیچ عنوان از خانه خارج شده یا در تجمع‌ها شرکت داشته باشند.

او در بیان توصیه‌هایی برای پیشگیری از ابتلا به کووید ۱۹ گفت: ویروس کرونا از پوست سالم عبور نمی‌کند و تا ده دقیقه روی پوست زنده است پس اگر دستکش ندارید نگران نباشید فقط نباید دست‌های خود را به بینی و دهان خود بزنید؛ از طرفی این ویروس در سطوح پارچه‌ای بین ۶ تا ۱۲ ساعت و فلزی ۱۲ تا ۲۰ساعت و در سطح استیل تا ۲۰ روز زنده است.

مقرب گفت: این ویروس تا ۶۰- درجه سانتیگراد زنده می‌ماند، ولی در دمای ۳۰ درجه سانتیگراد به بالا می‌میرد، پس بهتر است شستشو‌ها و نظافت‌ها را با آب گرم انجام داد.

این پزشک متخصص اطفال با بیان اینکه کرونا ویروس با آب گرم و مواد شوینده خانگی از بین میرود، تاکید کرد که لباس‌ها باید در معرض نور مستقیم خورشید یا روی شوفاژ‌ها خشک شده و استحمام حتما با آب گرم انجام شود و از مصرف غذا و آب سرد پرهیز کنیم.

او با توصیه به مصرف چای، قهوه و دمنوش‌های گرم بیش از گذشته، یادآور شد: کلونی یا اجتماع اصلی این ویروس در بینی است، پس باید به شکل مرتب بینی را با آب گرم شست و شو داد.

مقرب ضمن یادآوری اینکه در صورت دسترسی نداشتن به نوشیدنی گرم در روز، استفاده از آدامس برای مرطوب بودن دهان تاکید کرد و گفت: محل زندگی و کار باید دارای تهویه مناسب باشد.

این عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی جهرم گفت: توصیه می‌شود در طول روز چندین مرتبه بمدت ۱۰ تا ۱۵ ثانیه نفس خود را حبس کرده و بعد دقت کنیم که آیا هنگام بازدم دچار سرفه می‌شویم، در این صورت حتما به پزشک خانواده یا مراکز درمانی مراجعه شود.

او به کسانیکه مجبور هستند برای حاضر شدن سر کار روزانه بیرون از خانه باشند، توصیه کرد که حتما فاصله یک و نیم متری را با دیگران مراعات کرده و بعد از مراجعت به منزل، به هیچ عنوان کفش را داخل خانه نبرند.

این پزشک متخصص به افراد توصیه کرد که هنگام عطسه یا سرفه، از دیگران فاصله گرفته و با هر چیزی که در دسترس است، جلوی دهان و بینی را بگیرند و بعد از اتمام سرفه و عطسه، برای چند ثانیه جلوی بینی و دهان را رها نکنند تا از پخش شدن ترشحات جلوگیری شود.

مقرب گفت: با توجه به درشت بودن ابعاد ویروس کرونا، هر ماسکی اعم از پارچه‌ای، ویبریلی یا حتی دستمال کاغذی، به شرط آنکه خشک باشد، قادر به ممانعت از ورود ویروس به مجاری تنفسی است.

رئیس بخش اطفال دانشگاه علوم پزشکی جهرم ضمن توصیه به تعویض ماسک به شکل روزانه، گفت: لزومی ندارد همه‌ی لباس‌هایی که می‌پوشیم را بشوریم بلکه آن‌ها را باید در مقابل نور مستقیم آفتاب یا روی شوفاژ قرار داد.

مقرب به افراد توصیه کرد که بعد از شست و شو یا تمیز کردن دست‌ها با مواد ضدعفونی کنند، اگر قرار نیست بیرون از خانه تردد داشته باشیم، دست‌ها را با کرم یا وازلین مرطوب کنیم تا از بروز اگزما و آسیب پوستی جلوگیری شود.

این متخصص اطفال به شهروندان توصیه کرد که تا حد امکان از هرگونه تردد غیرضروری و خصوصا حضور در نقاط پر ازدحام و میهمانی و دورهمی‌های خانوادگی پرهیز کرده و این موضوع را خصوصا در مورد کودکان رعایت کنند.

انتهای پیام/

برچسب ها: کرونا ، توصیه ، کودکان
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار